Instagram utfordres av nytt innholdsmedium

Reading Time: 2 minutes

Instagram har den siste tiden fått kritikk for å ha endret algoritmene sine. Er Vero’s plutselige popularitet en motreaksjon på dette? 

Jeg kan huske tilbake til da Instagram var helt nytt, og jeg trodde at appen kun var for redigering av bilder. Lite visste jeg at dette skulle bli den nye store plattformen for sosialt nettverk og bildedeling. Det er mye som har skjedd i sosiale-medier-verden siden dette. Instagram har lagt om sin strategi når det gjelder bruk av algoritmer, og dette faller ikke i god jord hos alle. Det som for mange har vært en tjeneste for å følge venner, bekjente og såkalte influencers har i følge Sproutsocial.no blitt en tjeneste som filtrerer nyhetsfeeden slik at 70% av innholdet som legges ut aldri blir sett.

Vero kan bli en reell konkurrent
Med Instagrams store nettverk av følgere og influencere kan tjenesten tilsynelatende virke uerstattelig. Dermed er det er lett å anta at misnøyen som brer seg i Instagramsamfunnet snarlig vil avta, men skal en tro spekulasjonene kan Vero være en større trussel enn man i utgangspunktet forventet. Den nye sosiale tjenesten utfordrer bildedelingsgiganten ved å ha en motsatt forretningsmodell uten annonser, samt at innlegg skal komme ufiltrert i kronologisk rekkefølge. I tillegg til dette har Vero funksjoner utover bilde- og videodeling som gjør at du kan legge ut musikken du hører på, bøker du leser og andre lenker du vil dele med dine følgere. På noen måter kan en si at Vero er det Instagram en gang var, bare med funksjoner som vil tilrettelegge for en annen type deling blant de som bruker appen.

Fallgruvene er store
Selv om Vero har eksistert et par år uten å være en reell konkurrent, har appen på kort tid klatret på  App Store sine lister over mest populære sosiale nettverk-apper og ligger for tiden på topp 10. Dette kan sees i sammenheng med Instagram sin endring av algoritmer, og virker på flere måter som en reaksjon fra forbrukerens side på at det ikke lenger er de som sitter i førersetet. Vero’s plutselige vekst kan med andre ord være et resultat av forbrukernes forsøk på å ta makten tilbake. Om dette er noe som vil vedvare tror jeg avhenger av hvordan Vero velger å drive appen videre. I utgangspunktet skal de etterhvert ta betalt for appen. Dette kan bli deres største utfordring. Når en tjeneste som tidligere har vært gratis begynner å ta betaling for nedlastningen kan det øke antallet nedlastninger  i en periode, men hva skjer når resten av nedlasterne må betale?

Viktigheten av nettverkseffekter 
Nettverkseffekter er en viktig del av det å drive en sosial plattform, og uten disse vil jeg tro at det kan bli nærmest umulig å ta opp kampen mot Instagram.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *